Første gang du sætter dig for at meditere, vil du måske få et chok over, hvor mange tanker og følelser, der kværner rundt i sindet.

Det er helt normalt. Det er dit udgangspunkt.

De fleste af os tror, at tankerne og følelserne er små orakler, som vi er nødt til at forholde os til. Resultatet er, at vi bliver hevet rundt i manegen af vores eget forstyrrede sind.

Grundøvelsen her, som er mindst tusind år gammel, er simpel og effektiv. Den lærer dig, at slippe tilknytningen til samtaler og diskussioner med alle tankerne og følelserne.

Midt i forvirringen har du brug for et ankerpunkt. Ankerpunktet er dine næsebor. Det eneste, du skal koncentrere dig om, er sanseoplevelsen af luften, der kommer og går i dine næsebor.

Hvis du har brug for lidt støtte, så kan du forestille dig, at dit sind er som en sommerblå himmel.

Tankerne og følelserne er som skyer, der kommer og går på denne himmel. De kommer af intet og går tilbage til intet.

Hvis du skulle komme til at flyve rundt med nogle af dine skyer, så træk blot blidt din opmærksomhed tilbage til sanseoplevelsen af luften, der kommer og går i dine næsebor.

Det er det hele.

Vær ikke nervøs for at gå glip af dit livs bedste tanke. Den skal nok komme tilbage efter meditationen, hvis den er så vigtig!

Øvelsen er god at have med i lommen og du kan bruge den når som helst og hvor som helst. Gerne hver dag.

Tre minutter ad gangen er nok. Det giver dig en følelse af succes, og efterhånden vil meditation være noget, du har lyst til at bruge.

Og som navnet på øvelsen antyder, så vil du over tid udvikle fred i sindet.

God fornøjelse.