Meditation er en politisk aktivitet, siger jeg ofte til mine elever.

Hvad mener du?, spørger de. Politiske dagsordner gennemsættes ved hjælp af politiske partier, foreningsliv og demonstrationer i gaderne. Vi sidder jo her med lukkede øjne og gør ingenting. Hvordan kan det have noget med politik at gøre?

Jo, for hvis vi tænker politik som sociale processer, der har til hensigt at påvirke udviklingen af det samfund, som man er medlem af, så kan meditiation sagtens ses som en politisk aktivitet.

Men hvorfor synes jeg, at det er nødvendigt?
Vi har et fantastisk samfund, der fungerer på så mange niveauer og skaber et let liv i overflod for de fleste af os. Når vi er arbejdsløse, kan vi få hjælp. Når vi er syge, har vi vores sundshedsvæsen. Når vi er nysgerrige har vi vores biblioteker og aftenskoler. Vores skattesystem hjælper med til at fordele goderne, så det ikke bliver helt skævt.

Vi har adgang til bjerge af helt eventyrlige ting, som ikke fandtes, da jeg var barn i oldtiden. Jeg er for eksempel ret forelsket i min smart phone.

Alligevel har danskerne ondt i livet. Forbruget af smertestillende medicin og antidepressiv medicin er eksploderet inden for de sidste 10 år.
Ikke fordi der er noget galt med medicin. Jeg har kroniske smerter grundet forskellige lidelser i mit skelet og tager medicin. Hver dag siger jeg tak for, at jeg lever her, hvor jeg har adgang til virksomme midler. Også på det punkt er vores samfund fantastisk.

Men alligevel praktiserer jeg undervisning i meditation. Så meget, som jeg overhovedet kan komme afsted med, fordi de fleste af os står nærmest hjælpeløse, når det gælder livskriser, alvorlige sygdomme, stress, angst, depressioner, ensomhed, tab af mening og meget mere.

Igen har vi overflod. Vi kan købe piller, få hjælp af sundhedssystemet til medicinsk behandling hos psykiatere og psykologer. Vi har adgang til kurser i mindfulness og sund livsstil.

Vi har bare aldrig lært særligt meget om, hvordan vi selv kan tage hånd om eksistentielle problemer.
Vi har lært at købe ting. Den gode borger er den gode forbruger.

Somme tider er det bare ikke nok. Det er ikke nok at søge uden for os selv efter løsninger eller ting. Vi må se ind i vores egne ressourcer. Vi må lære at bruge vores kroppes selvhelbredende evner. Vi må lære at bruges vores kreative bevidsthed og dybere intelligens.

Meditation er et magtfuldt værktøj, som giver os adgang til disse ressourcer. Vi kan have vores meditationsteknikker i lommen og tage dem med os overalt i livet.

Meditation lærer os at håndtere

  • svære følelser,
  • sociale udfordringer,
  • dybe længsler efter mening,
  • gamle sår,
  • mangel på kærlighed,
  • livskriser,
  • svære sygdomme.

Meditation lærer os hvordan vi kan finde vores indre kompas og holde os selv i hånden. Meditation gør os mere kreative og fantasifulde. Meditation er en dyb kærlighedsaffære med os selv, der gør os i stand til at elske andre og sige tak for livet.
Vi er født med at kunne meditere. Det er let.

Det svære er, at vi skal gøre det. Resultaterne kommer kun med flid og personlige erfaringer.
Hvis vi mediterer lidt hver dag, så bliver det en politisk aktivitet, hvor vi med vores eget eksempel på fremgang, glæde og sundhed er med til påvirke udviklingen af vores samfund i en retning, hvor bevidsthedsteknikker bliver lige så vigtige som materielle produktionsteknikker.

Meditation giver vores handling en dybere dimension, hvor det ikke længere er nok at regne den ud, øge produktion og skabe materiel vækst. Derimod bliver det vigtigt at se på, hvordan vi handler og hvorfor.
I takt med, at vi finder os selv, vokser vores overskudsagtige interesse for, hvordan vores medmennesker har det.

Meditation er en politisk aktivitet, der gavner.