Shiva svarer:

Strålende Du, denne oplevelse kan opstå mellem to åndedrag.

Når luften kommer ind og ned og lige før den strømmer op og ud

– mærk hvor velgørende.


Meditation er en tilstand. En tilstand, hvor vi flydende og spontant bruger vores bevidsthed til at være til stede i vores kroppe og vores liv. Det handler ikke om at være bevidste eller ubevidste – eller at opdrage, analysere og ændre os selv. Der er heller plads til bekymringer og forstyrrende tanker og følelser. Det er kun et vågent nærvær.

Der findes forskellige niveauer af den meditative tilstand. Fælles for dem er, at vi opdager, hvem vi er og genopdager glæden ved at være til. Livet og bevidstheden er en og samme flod.

For at øve os i at være i denne tilstand, der ligger som et stort potentiale i hvert menneske, så benytter vi nogle teknikker, som i daglige tale kaldes for at meditere.

Gennem årene har jeg samlet i hundredvis af øvelser, så vi kan holde vores træning flydende og fri af kedsomhed. Fælles for dem er, at de er superlette og nemme at have med ”i lommen” i hverdagens mangeartede situationer.

Nogle af de meste spændende af disse øvelser stammer fra Vigyan Bhairav Tantra. Det er en flere tusinde år gammel tekst, som rummer en dyb og gennemtestet viden om det, der skal til, for at et menneske kan vænne sig til at leve i den meditative tilstand.

Flere af disse øvelser bruger åndedrættet som træningsobjekt. Åndedrættet har vi altid på os. Der skal ikke bruges særlige evner. Alt hvad vi skal gøre er at være opmærksomme på vores åndedræt.

Den første øvelse handler om at bede den altid rastløse bevidsthed om at samle opmærksomheden omkring mellemrummet mellem to åndedrag.

Intet andet. Spørg dig selv: hvad sker der i det mellemrum? Følg åndedrættet hele vejen fra næseborene og ned i lungerne. På et tidspunkt stopper åndedrættet. Hvordan er det?

Øvelsen kan udbygges med at følge åndedrættet op og ud. På et tidspunkt stopper åndedrættet også der – ude af kroppen. Mærk det mellemrum. Hvordan er det?

Det kræver en indsats og en vedholdenhed, men over tid vil den velgørende virkning af denne simple øvelser vise sig i hverdagen.

God fornøjelse!